باربری

مطالبی درمورد باربری

باربری

مطالبی درمورد باربری

معرفی آموزش حضوری پیانو

آموزش حضوری پیانو به چه صورتی است؟ برای آموزش حضوری پیانو چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ 

•آهنگ زیاد گوش کنید: نکته مهم دیگر در آموختن پیانو این است که فردی که قرار است مورد آموزش قرار گرفته شود باید بسیار زیاد آهنگ هایی که دارای ساز پیانو هستند را گوش کند ولی این نکته به این معنا نمی باشد که فرد کپی برداری کند.

 

•خرید پیانو: شاید برخی افراد فکر کنند که شاید این مسئله مهمی نباشد و با هر پیانو توانست آموزش را یاد گرفت اما ضعف بسیاری از افراد می تواند به علت نداشتن پیانو مناسب باشد نه اینکه دارای استعداد نیستند و یا ضعف در یادگیری دارند.

 

•به دست ها نگاه نکنید: کسانی که تازه شروع به آموختن پیانو کرده‌اند خیلی علاقه زیادی دارند که موقع نوازندگی به دست های خود نگاه کنند اما این یک روش غلط و کاملا اشتباهی است و باید این عادت را از بین ببرند و بدانند که هنگام نواختن نباید اصلا به دست های خود نگاه کنند.

 

•همزمان با نواختن ملودی را بخوانید: شاید فکر کنید که این همان خوانندگی است ولی این روش با خوانندگی بسیار متفاوت است و زمزمه کردن ملودی هنگام نواختن پیانو باعث می گردد که هر قطعه ای را که می نوازید در ذهنتان بهتر ثبت گردد.

 

فواید یادگیری پیانو:

 

در بین تمام سازهای موسیقی که وجود دارد پیانو از همه آن ها کامل تر است و هم این که احساسات کامل نوازنده را نیز منتقل می کند به همین دلیل است که طرف داران بسیار زیادی دارد و خیلی از افراد آن را انتخاب می کنند و نکته جالب هم این است بدانید که شما با آموختن پیانو علاوه بر یاد گرفتن خود پیانو دانش موسیقی را نیز فرامی گیرید.

 

آموزش پیانو برای تمام سنین:

 

خیلی از افراد دوست دارند بدانند که از چه سنی می توان نواختن پیانو را یاد گرفت و همین که بهترین سن برای انجام این کار چه سنی است در این قسمت باید بدانید که بهترین سن برای آموختن پیانو چهارسالگی است و هر کسی که به این ساز علاقه دارد می تواند آموختن آن را از همان سن چهارسالگی به بعد شروع کند

علاوه بر این، یادگیری پیانو می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر از موسیقی لذت برده و با دیگران همراهی کنید. این هنر می‌تواند به شما احساس رضایت و شادی بخشیده و همچنین به بهبود توانایی‌های شناختی، مهارت‌های هنری و تمرکز کمک کند.

هنگام شروع یادگیری پیانو، مهم است که صبور باشید و به تدریج پیشرفت کنید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های یادگیری موسیقی و منابع آنلاین استفاده کنید.

آموزش پیانو در مشهد


1-انتخاب هدف

در ابتدا مهم ترین مرحله مشخص کردن هدف ما از یادگیری پیانو است به قدری این مرحله مهم است که آینده نوازندگی شما را تعیین خواهد کرد چرا که اهداف مختلف ، شیوه ها و طرق مختلف برای یادگیری را نیز به تبع خود خواهد داشت و اگر هدف مات چیز رسیدن به مورد خاصی باشد و شیوه و سبک آموزشی ما چیز دیگر ، آنوقت است که شاهد سرخوردگی از موسیقی یا نیمه کارهخ رها کردن آموزش را خواهیم داشت.

اگر هدفتان نوازندگی صرف باشد طبیعتا روشی متفاوت از کسی دیگر خواهید داشت که با هدف آهنگسازی وارد آموزش می شود.

2-انتخاب شیوه و سبک آموزشی

پس از این که هدف مشخص شد آنوقت باید تعیین شود که چه سبک یا شیوه آموزشی برای شما بهتر است.

در این مرحله همینطور باید مشخص شود که آموزش برای چه سنی قرار است پیش رود چرا که روش های آموزشی که برای کودکان طراحی شده است قطعا در سنین پایین تر بازده بهتری در بر خواهد داشت.


3-انتخاب استاد

همینطور انتخاب استاد بسیار مهم است. بایستی استادی انتخاب کنید که هم مناسب سن فرد باشد ( مخصوصا از لحاظ شیوه های ارتباط با کودکان ) و هم در سبک و روشی که قصد دارید بیاموزید مهارت داشته باشد.

اینطور نیست که همه اساتید به همه سبک ها اشراف کامل داشته باشند و معمولا در یکی تخصصی تر کار می کنند.

به همین خاطر بسیار مهم است که در انتخاب استاد به سبک آموزشی نیز حتما توجه داشته باشید.

4-آموزش مبانی موسیقی روی ساز

در ابتدا آموزش مبانی موسیقی روی ساز را خواهیم داشت بدین معنی که بایستی تا اصول موسیقی از ابتدا ملاک کار باشد نه فقط نوازندگی صرف.

اگر موسیقی را صحیح و اصولی بیاموزید قطعا در ادامه کار بسیار راه هموار تری پیش رو خواهید داشت.

ولی زمانی که فقط نوازندگی چند آهنگ ساده را آموزش ببینید هر چند شاید در ابتدا جذاب به نظر برسد ولی در ادامه به مشکل خواهید خورد. به زبان دیگر بایستی قبل از هر چیز بایستی تا سواد موسیقی را بیاموزید.

5-تمرین و تکرار و تبحر در نوازندگی

موسیقی و نوازندگی بیش از هر چیز به تمرین خود شما بستگی دارد. اگر کلاس ها را مرتبا پیگیری کنید و با بهترین اساتید موسیقی کار کنید ولی تمرین کافی نداشته باشید بی شک پیشرفت چندانی نخواهید داشت.

بخش عمده کار تمرین و تکرا و تبحر روی ساز است و این فقط و فقط به خود شما و میزان وقتی که برای ساز صرف می کنید خواهد داشت.

6- خلاقیت

حال نوبت به خلاقیت روی ساز است باید بدانید که همه کار ها تا اینجا برای همین مرحله بوده است.

اگر نوازنده ای چیره دست باشید اما خلاقیتی در کار نداشته باشید شاید کار خیلی خارق العاده ای نکرده باشید.

خلاقیت قسمت جدا نشدنی موسیقی است و هر چقدر که در این زمینه تلاش کنید به هنر والای موسیقی نزدیک تر شده اید.

۵- میزان های بزرگ را به واحد های کوچکتر بشکنید

شکستن میزان های پیچیده به واحد های کوچکتر، کمک می کند تا درک بهتری از ساختار قطعه پیدا کنید. وجودِ تعداد زیادی نت در یک میزان، ممکن است افراد مبتدی را گیج کند. در چنین شرایطی، از تکنیک ساده سازی مسئله استفاده کنید. میزان را به گروه های مختلفی از نت ها بشکنید و هر گروه را به صورت جدا بررسی کنید.

۶- آهنگ زیاد گوش کنید

برخی از اساتیدم مرا تشویق می کردند که قطعاتِ سایرِ پیانیست ها را گوش نکنم؛ چون نمی خواستند چیزی که شنیده ام را کپی کنم. من مخالف این دیدگاه هستم و حتی معتقدم این کار منافع زیادی برای افراد مبتدی دارد. با گوش دادن به آهنگ، درک بهتری از داینامیک، آرتیکولاسیون و کاربردشان در اجرای واقعی پیدا می کنید. این چیزها را از روی نتِ آهنگ به سختی می توان فهمید.

۷- با سرعت کم تمرین کنید

سرعت، فاتحۀ نوازندگی را می خواند. گاهی در یک قطعه، قسمت هایی وجود دارد که حتماً باید سرعت را پایین بیاورید تا درست اجرا کنید. تمرین با سرعتِ پایین، تکنیک بسیار خوبی برای اجرای دقیق است. این تکنیک به شما کمک می کند تا اشتباهات ناشی از سریع نواختن را مرتکب نشوید.

آن اوایل، وقت زیادی را صرفِ سریع نواختن می کردم؛ ولی بعدها با دقت روی اجرایم متوجه اشکالات زیادی شدم؛ مثلاً ریتم ها را اشتباه می زدم، کنترل زیادی روی داینامیک نداشتم و … . این شد که آهسته تمرین کردن را سرلوحۀ کارم قرار دادم. این رویکرد باعث شد تا اشتباهات قبلی را مرتکب نشوم. دیگر لازم نبود چیزی را به حد افراط تمرین کنم. ابتدا میزان ها را با سرعت کم می نواختم و به تدریج سرعت را زیاد می کردم. حتی الان وقتی می بینم یک جای کار می لنگد، بر می گردم و با سرعتِ کم اجرا می کنم.


۹- تئوری موسیقی را یاد بگیرید

همینطور که داشتم جلو می رفتم، نوازندگیِ من بهتر و بهتر شد؛ ولی همچنان تئوری موسیقی بلد نبودم. صادقانه بگویم، اصلاً فکر نمی کردم که تئوری موسیقی اهمیتی در نوازندگی داشته باشد؛ ولی اکنون با گذشت 20 سال حسرت می خورم که چرا زودتر شروع نکردم.

تئوری به شما کمک می کند تا اصول پشت پردۀ موسیقی را درک کنید. اطلاع از مبانی موسیقی به شما کمک می کند تا ساختار اولیۀ یک آهنگ را تشخیص دهید. آکوردها را یفهمید و دقیقاً بدانید چه اتفاقاتی در حال وقوع است. این موضوع به خصوص برای پیانیست های مبتدی مهم است؛ چون دیر یا زود باید سرکلیدها، علائم تغییر دهنده و بسیار از مباحثِ مهم دیگر را درک کنند. خوشبختانه منابع آموزشی زیادی برای آموختن تئوری موسیقی وجود دارد. حتی اطلاعات اولیه ای که در ویکی پدیا منتشر شده، می تواند کارساز باشد.

۱۰- قطعه را حفظ کنید

نت خوانی مهم است ولی هر چقدر هم حرفه ای باشید باز هم ممکن است در بعضی از قطعات، سرعت کم بیاورید. سعی کنید آهنگ را حفظ کنید. تنها با این کار می توانید قطعه را با داینامیک درست، جاگیری درست انگشت ها و حرکات نمایشی اجرا کنید. زمانی با آهنگ ارتباط پیدا می کنید که بتوانید آن را از حفظ بزنید. موسیقی یک چیز درونی است و هر چه بیشتر آن را در ذهنتان ثبت کنید اجرای بهتری خواهید داشت. پیشنهاد می کنم قبل از شروع اجرا، آهنگ را بارها و بارها گوش کنید تا به تمام جزئیات آن مسلط شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد