باربری

مطالبی درمورد باربری

باربری

مطالبی درمورد باربری

وسیله ی باربری hand truck چیست؟‬‎

اگر شما خدمات جابجایی و تحویل وسایل را اجرا می کنید، احتمالا مهمترین جنبه ی کسب و کار شما جابجایی وسایل از نقطه ای به نقطه ی دیگر است. مطمئنا شما از کار دستی برای آن استفاده می کنید اما نمی توانید از کارکنان خود انتظار داشته باشید برای بلند کردن جعبه های سنگین از قدرت خود استفاده کنند.

بنابراین شما باید به کارمندان خود ابزار حمل و نقل ارائه دهید تا جابجایی وسایل برای آن ها ساده تر و کارآمدتر شود. ابزار حمل و نقلی که شما ارائه می دهید ممکن است dolly ، folding hand truck و یا hand truck باشد.

Hand Truck

وسیله ای است که در بعضی از کشورهای خارجی، جهت حمل بسته ها و جعبه ها در کارخانه ها، بندرگاه ها، فروشگاه ها و به خصوص زمان حمل بار و اثاثیه بکار می رود.  این وسیله جهت حمل بار و اثاثیه توسط کارگران حمل بار و باربری، بکار گرفته می شود تا هنگام حمل کارتن و جعبه ها – به خصوص آنهایی که سنگین ترند - فشار کمتری به آن فرد وارد و حمل بسته ها راحت تر صورت گیرد.

 البته این وسیله در کشورهای انگلیسی زبان نام های دیگری هم دارد مانند: two wheeler, stack truck, trolley, trundler, box cart, trolley truck, sack barrow, cart, sack truck, bag barrow و... 

در این میان نام Trolly  شاید به گوش بسیاری خورده باشد چرا که نوع چهارچرخ این وسیله در فروشگاه های زنجیره ای کشورمان نیز یافت می شود.

Hand Truck در اصل وسیله ای فلزی و L شکل است که دارای دو چرخ بوده و دارای دو دسته می باشد و پس از قرار دادن وسایل قابل حمل بر روی آن (بیشتر جعبه و کارتن ها) می توان دسته های آنرا به آرامی به سمت پایین کشیده و سپس با بالا آمدن سطح کفه این وسیله بسمت بالا، براحتی آنرا حرکت داده و لوازم و اشیائی که باید به جای دیگری برده شوند، به آسانی حمل می شوند.


البته بعضی از انواع این وسیله دارای چهارچرخ هستند و برای حمل، وسایل را بر روی صفحه فلزی مسطح قرار می دهند و سپس با حول دادن Hand Truck از پشت سر به سمت جلو، آنرا به سمت مقصد به حرکت در می آورند. به این نوع گاهی Platform Truck یا Platform Hand Truck نیز گفته می شود.


البته معمولا جهت سهولت استفاده - در هنگام حمل بار از نوع دو چرخ این وسیله استفاده می شود. شاید تصور کنید که این وسیله از تجهیزات جدید است، اما در واقع

مدلهای اولیه این وسیله در قرن 18 ام میلادی ساخته شدند و عمدتا در بندرگاه ها توسط پسربچه های 11 ساله و یا بزرگتر که توانایی حمل جعبه ها و بسته های بزرگ مواد غذایی با دست را نداشتند مورد استفاده قرار می گرفت و به آنها اجازه می داد تا بتوانند مانند مردان جوان، کار کنند. 

بعدها Hand Truck با گسترش صنایع و پیشرفت فناوری ها در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، در بسیاری از مراکز تولیدی و خدماتی بکار گرفته شد. حتی در نانوایی ها (مثلا برای حمل کیسه های بزرگ آرد) و بازارهای میوه فروشی هم توسط فروشندگان مورد استفاده قرار گرفت.

در دهه های اخیر نوع خاصی از این وسیله با 3 چرخ متصل بهم نیز وارد بازارهای جهان شده که تحت عنوان stairclimber شناخته می شود و بیشتر جهت حمل جعبه ها و سایر وسایل مورد نظر از روی پله ها و طبقات مختلف، طراحی شده است. این مدل معمولا جهت استفاده بر روی سطوح و زمین تخت چندان کارایی ندارد و استفاده از آن در این حالت، خسته کننده و حتی ممکن است دردسر ساز باشد.

معمولا جهت ساخت و تولید یک Hand truck از مواد مختلفی مانند پلاستیک، آهن، آلومینیوم استفاده می شود. امروزه بیشتر انواع تجاری این وسیله جهت بسته های مواد غذایی، نوشیدنی، میوه و یا جهت حمل کالا و اسباب کشی توسط برخی شرکت های باربری تولید می شوند. این مدلها معمولا سبک ترند و عمدتا از آلومینیوم و منیزیم در ساخت بدنه آنها بکار رفته است.

این وسیله دارای تنوع رنگ، تنوع تعداد چرخ، جنس بدنه، نوع و درازای دستگیره می باشد که بر حسب نوع استفاده، می توان مدل مناسب تر را انتخاب کرد.


Folding Hand Truck

folding hand truck یک نوآوری نسبتا جدید است. همانطور که از اسم آن پیداست این ابزار جابجایی همانند هر hand truck است، اما طراحی آن به صورتی است که هر دو قسمت پایین قاب و چرخ ها می توانند دور شوند در صورتی که hand truck این عمل را نمی توانست انجام دهد.

به طور معمول، کل مونتاژ به طور کامل مسطح و پس از آن به سرعت در هنگام استفاده folding hand truck به عقب بر می گردد. folding hand truck به طور معمول، سبک وزن هستند زیرا به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند و حمل آسان آن ها بدون نیاز به کشیدن به هنگام حرکت آن ها و استفاده از وسایل حمل و نقل است.


dolly

یکی از ابزار های مخصوص جابجایی وسایل و حمل و نقل dolly است. معمولا یک صفحه بر روی چرخ هاست. معمولا صفحه دارای دو محور و چهار چرخ در هر گوشه می باشد. dolly برای دهها سال برای نیاز های حمل و نقل استفاده شده است. در سایز های مختلف کوچک و بزرگ می توان وسایل را روی آن قرار داد و جابجا کرد.

اگر شما یک شرکت حمل و نقل یا هرنوع کسب و کار که نیاز به حمل کالاهای سنگین دارید می توانید از dolly برای جابجایی وسایل خود استفاده کنید و یک سرمایه گذاری ارزشمند داشته باشید.

مزیت اصلی یک ابزار این است که آن ها اشیاء قابل حمل را متحرک می کنند. اگر یک وسیله سنگین دارید که باید حمل کنید، همه ی کاری که باید انجام دهید این است که ابزار dolly را بر روی لبه ی خود بکشید. این عالی است که شما می توانید براحتی اقلام بزرگ و سنگین را جابجا کنید. اگر شما یک شرکت جابجایی اثاثیه هستید به کمک این وسیله می توانید کار را برای کارکنان خود بسیار ساده کنید.

از مضرات dolly این است که هیچ مکانیزمی برای جابجایی وسیله بر روی لبه وجود ندارد. برای قرار دادن وسیله بر روی dolly مورد باید بصورت دستی برداشته شود یا با استفاده از برخی دستگاه های دیگر این کار انجام شود.