خاور باربری و کلمه خاور مانند بسیار دیگری کلمات فارسی معانی متعددی دارد برخی معانی عام و برخی معانی خاص. اما چرا به کامیون های کوچک ( کامیونت ) می گوینند, جواب این سوال جالب و ساده است , به خاطر شرکتی که اولین بار این ماشین ها را ساخت. گروه صنعتی خاور یکی از زیر مجموعههای ایران خودرو دیزل یکی از شرکتهای تولید کننده خودروی سنگین در ایران بوده است که دست بر قضا گروه صنعتی خاور شرکتی بوده که در زمینه تولید کامیون در ایران فعالیت بوده است.تا جایی که به علت تعدد تولید و کیفیت کامیونهای این شرکت، بیش از چهل سال است که تعداد زیادی از افراد به کامیون، خاور میگویند.
هر چند خاور دارای معنای متفاوتی است اما امروزه استفاده از خاور بدون پسوند یا پیشوندی بیشتر به عنوان کامیون حمل بار استفاده شده و علاوه بر دنیای حقیقی این معنای خاور در دنیای مجازی یا همان اینترنت درکنار کلماتی چون خاورمیانه یا خاوردور بسیار رایج است. خاور حمل بار وسیله باربری نیمه سنگین محسوب می شود و معمولا برای حمل اثاثیه منزل از آن استفاده میشود. البته در گذشته از خاور مدل 608 برای جا به جایی استفاده میشد که در حال حاضر با وجود ماشین های نیمه سنگین جدید مانند ایسوزو و خاور هیوندایی خاور های قدیمی جای خود را به رقیبان نو نوار و تازه نفس داده اند که از سرعت و کیفیت بهتری نسبت به خاور های باری قدیمی برخوردارند.
خاورها از لحاظ نوع و حجم به انواع مختلف تقسیم می شوند که انواع خاور باربری: ایسوزو , خاور 608 , خاور کانکسی , خاور کمپرسی , خاور لبه دار , خاور 5.5 متری , خاور 6 متری , خاور 7 متری و ….
حداکثر ورنی که توسط خاور بارگیری می شود بسته به نوع خاور از 3 تا 8 تن متفاوت است که این موضوع بستگی زیادی به نوع خاور و نوع بار دارد.
در حالت کلی در صنعت حمل و نقل برای جابجایی بار از وسیله متناسب با توجه به وزن بار استفاده میشود. در حال حاضر از خاور باری اکثراً برای حمل و نقل درون شهری و حمل اثاثیه و باربری اسباب کشی توسط اتوبار ها استفاده می شود . شرکت های پخش معمولا از خاور ، خاور ایسوزو و خاور هیوندایی برای امر توزیع استفاده می کنند که هر یک از آنها بسته به نوع بار خود اتاق متفاوت و متناسب با بار خود استفاده می کنند.
از اولین کامیون های باربری در ایران مرسدس بنز سری ال بوده که از سال ۱۹۵۹ میلادی تولید آنها آغاز شد. این مدل کامیون ها در ایران با نام بنز مایلر نیز شناخته می شود. این کامیون از نوع ۶ چرخ یا همان کامیون تک می باشد.
اولین کامیون جفت در ایران
کامیون بنز ۲۶۲۴ نیز جز اولین کامیون های ۱۰ چرخ یا کامیون جفت در ایران بود. این مدل هم اکنون توسط ایران خودرو تولید و عرضه می شود و با نام (( ۱۰ چرخ ۲۶۲۴ دماغ کوتاه)) بین کامیونداران شناخته می شود.
کامیون های تک و جفت به ترتیب قابلیت حمل بارهایی تا ۱۰ تن و تا ۱۵ تن را دارند و بسته به نوع بار به ۵ دسته ی اصلی مختلفی تقسیم می شوند: کامیون باری، کامیون مسقف، کامیون یخچالی، کامیون بغل بازشو و کامیون کمپرسی. در ادامه این مدل ها را بیشتر بررسی می کنیم.
کامیون باری در هر دو نوع ۶ چرخ و ۱۰ چرخ از متداول ترین مدلی می باشد که برای حمل و نقل بار استفاده می شود. این کامیون ها معمولا یک جعبه بار ساده دارند که کاملا روباز است و برای حمل بارهایی مثل میوه ها (در مسافت کوتاه)، آهن آلات و مصالح ساختمانی بکار می روند.
کامیون مسقف
کامیون های مسقف برای حل مسئله نگهداری بهتر بار و همینطور محافظت کامل آنها در برابر باد و باران شدید طراحی شدند. این کامیون ها اغلب از قسمت های ضربه گیر در بخش های داخلی خود استفاده می کنند تا ضربه های وارد شده در جاده به بار آنها منتقل نشود. از متداول ترین بارهای این کامیون ها اثاثیه منزل، وسایل شکستنی و پوشاک می باشد.
کامیون بغل بازشو
متداولا درب کامیون ها در عقب آنها قرار میگیرد و این کار به عنوان یک اصل قرار گرفته بود. ولی با توجه به انواع بارها و نیازهای بازار این سنت شکسته شد و کامیون های بغل بازشو طراحی شدند. مزیت اصلی این کامیون ها بارگیری راحت و آسان آنهاست که محبوبیتشان را برای کامیونداران بالا برده است.
کامیون کمپرسی
با توجه به ماهیت بارهایی مثل شن، ماسه و بعضی مصالح ساختمانی ضرورت بوجود آمدن کامیون های کمپرسی کاملا لمس می شود. این کامیون ها از یک اهرم جک در قسمت باری بهره می برند. این اهرم جعبه بار را سر و ته کرده تا بار آن براحتی تخلیه شود.
کامیون یخچالی
بعضی از بارها با توجه به ماهیت خود نیازمند مراقبت خاصی دارند و در دمای خاصی شروع به فاسد شدن می کنند. از سوی دیگر انتقال بعضی میوه های از بخشی از کشور به بخش های دیگر دردسرهای زیادی دارد. برای این نوع بارها از کامیون های یخچالی استفاده می کنند. این کامیون ها در واقع مدل خاصی از کامیون های مسقف هستند که به یک سردخانه داخلی مجهز هستند و قابلیت تنظیم دمای داخل جعبه بار را فراهم می کنند.
در این مطلب انواع اصلی کامیون های مختلف ۶ چرخ و ۱۰ چرخ را معرفی کرده ایم. تمام این کامیون ها در اختیار سامانه هوشمند حمل بار اوبار بوده که تلاش دارد تمام نیازهای ارسال بار صاحبان بار را در سراسر کشور مرتفع نماید.
لیست قیمت خاور باربری از تهران به شهرستان های سراسر کشور را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید. قیمت باربری شهرستان را می توانید در مطلبی مرتبط با آن بخوانید که کلیه قیمت های تریلی باربری و تک باربری و جفت باربری را بیابید.
شهر | کرایه خاور (تومان) |
کرایه خاور از تهران به کرج | 402,500 |
کرایه خاور از تهران به قم | 402,500 |
کرایه خاور از تهران به قزوین | 460,000 |
کرایه خاور از تهران به اصفهان | 517,500 |
کرایه خاور از تهران به اراک | 517,500 |
کرایه خاور از تهران به زنجان | 517,500 |
کرایه خاور از تهران به همدان | 460,000 |
کرایه خاور از تهران به شهرکرد | 575,000 |
کرایه خاور از تهران به سمنان | 517,500 |
کرایه خاور از تهران به رشت | 575,000 |
کرایه خاور از تهران به یزد | 747,500 |
کرایه خاور از تهران به گرگان | 632,500 |
کرایه خاور از تهران به ساری | 575,000 |
کرایه خاور از تهران به سنندج | 575,000 |
کرایه خاور از تهران به اردبیل | 690,000 |
کرایه خاور از تهران به خرم آباد | 632,500 |
کرایه خاور از تهران به کرمانشاه | 632,500 |
کرایه خاور از تهران به ایلام | 805,000 |
کرایه خاور از تهران به تبریز | 690,000 |
کرایه خاور از تهران به شیراز | 862,500 |
کرایه خاور از تهران به ارومیه | 862,500 |
کرایه خاور از تهران به کرمان | 1,092,500 |
کرایه خاور از تهران به بجنورد | 747,500 |
کرایه خاور از تهران به یاسوج | 862,500 |
کرایه خاور از تهران به اهواز | 977,500 |
کرایه خاور از تهران به بوشهر | 977,500 |
کرایه خاور از تهران به مشهد | 920,000 |
کرایه خاور از تهران به بیرجند | 1,092,500 |
کرایه خاور از تهران به بندرعباس | 1,207,500 |
کرایه خاور از تهران به زاهدان |